جمعه، خرداد ۱۰، ۱۳۸۷

تاثیر

یه بعد از ظهر گرم و یکنواخت جمعه جون میده واسه نوشتن راجع به یه مصاحبه ای که قراره با خودت بکنی.
از طرف مستانه به یه challenge دعوت شدم. یه بازی جدیدی که به نظرم یه خورده سخت میاد، گرچه اسم بازی بهش نمیاد. صحبت از "تاثیر گذارترین دوران، آدم، رابطه، اثر و شخصیت" در زندگیم.

راستش رو بخوای هرچی فکر میکنم نمیتونم جواب دقیقی برای این سوال ها پیدا کنم. شاید اگه ۶۰ سالم بود بهتر و دقیق تر میتونستم جواب بدم. به هر حال سعی خودم رو میکنم.

تاثیرگذارترین دوران: فکر کنم من تا الان که ۲۴ سالمه ۲ تا دوران ۱۲ ساله بیشتر نداشتم. هر کدوم از این زمان ها شرایط خاص خودشون رو داشتن اما به نظر من دوران بچگی هر آدمی میتونه مهمترین دوران باشه. چرا که شالوده اصلی شخصیت آدم ها تا ۱۷ - ۱۶ سالگی دیگه شکل گرفته و از اون به بعد رو به تثبیت میره. بنابراین تاثیرگذارترین دوارن واسه من میتونه دوران بچگی باشه. درسته که یه سری از افکار و عقاید میتونن عوض بشن اما زیربنای شخصیتی دیگه به این راحتی عوض شدنی نیست.

تاثیرگذارترین آدم: هر کسی در طول عمرش با افراد زیادی و با کاراکترها و فرهنگ ها و ایدئولوژی ها و... های مختلفی ارتباط خواهد داشت و ممکنه از خیلی از اون آدما چیز یاد بگیره و تحت تاثیر اونا قرار بگیره ولی اعضای خانواده کسایی هستن که در طول عمر فرد بیشترین ارتباط هر آدمی باهاشون هست. نمیشه گفت این یه قانونه که هر آدمی به مقدار زیادی تحت تاثیر خانواده ش قرار میگیره اما در مورد من این موضوع صادق بوده، و به مقدار زیادی از خانواده م (که فقط محدود به پدر و مادر و خواهر و برادر نیست) تاثیر گرفتم و در این بین باید بگم که مادرم تاثیرگذارترین آدم روی من بوده.

تاثیرگذارترین رابطه: خواسته و یا ناخواسته هر نوع رابطه ای تاثیر خاص خودش رو روی آدم میذاره. گفتن این موضوع واسه من یه خورده سخته. اصلا به نظرم این گزینه زیاد از حد کلیه. شاید اگه مستانه این گزینه رو با یه سری از پارامترها محدودتر کرده بود بهتر میتونستم جواب بدم. رابطه یعنی ارتباط بین من و آدم های دیگه. در هر محیطی که باشی با عده ای از کسایی که اونجا هستن ارتباط برقرار میکنی و این ارتباط یعنی رابطه. حالا این رابطه میتونه ۳۰ ثانیه باشه... میتونه ۳۰ سال باشه. الان ۲۰ دقیقه ست که به صفحه مانیتور خیره شدم و دارم به این فکر میکنم که تاثیرگذارترین رابطه من کدوم بوده؟! ، چرا نمیتونم محض رضای خدا حداقل یدونه رابطه که منو تحت تاثیر قرار داده رو اسم ببرم؟! ، فکر کنم ۳ تا جواب بیشتر ندارم. یا روابط من اونقدر کم بوده که دیگه به تاثیر نرسیده... یا اونقدر زیاد بوده که دیگه جایی واسه تاثیر گرفتن باقی نمونده... و یا اینکه کیفیت روابط من (گذشته از کمیت) به حدی پایین بوده که از هیچ رابطه ای تاثیر نگرفتم. البته یه نکته در مورد خودم رو باید بگم. تا جایی که من سلمان رو میشناسم خیلی راحت میتونه تحت تاثیر هر چیزی قرار بگیره فقط و فقط به شرطی که خودش تمایل به این کار داشته باشه. با این حساب میشه نتیجه گرفت که شاید خودم نخواستم که تاثیرگذارترین رابطه ای داشته باشم!!! . ولی با این حال یه اعتراف باید بکنم: شاید برات خنده دار باشه اما روابط سریال F.R.I.E.N.D.S و خیلی چیزای دیگه ش، روی من بی تاثیر نبوده. خیلی چیزا هست که دارم سعی میکنم ازشون یاد بگیرم.

تاثرگذارترین اثر و شخصیت: با این گزینه هم مشکل دارم. شاید جوابم رو یه جورایی بشه از گزینه قبلی پیدا کرد. درست نمیدونم منظورت از اثر چیه. کتاب... فیلم... موزیک... یه تابلوی نقاشی... یه پستر... یه طرح خاص... یه نمای ساختمان... یه امضا... یه عکس... ، همه اینا میتونن اثر باشن. خیلی آدم اهل کتاب و مطالعه ای نیستم، بنابراین چیزی واسه گفتن ندارم. فیلم زیاد میبینم و خیلی از فیلم ها بودن که منو به شدت به فکر بردن اما قطعا روی من اثر دراز مدتی نذاشتن. مثلا ۱ روز بعد از دیدن فلان فیلم معلومه که دیگه بهش فکر نمیکنم. در مورد شخصیت هم همینطوره. الان دیگه چیزی به ذهنم نمیرسه.

***

نمیخوام دعوت نامه درست کنم. هرکسی که میخونه اگه حال کرد بره بنویسه. اصلا همه دعوتن.

مهم نوشت: بذار خیالت رو راحت کنم. برای من یکی انتخاب کردن یدونه (یا تعداد خیلی محدود) از بین یه عالمه تقریبا غیر ممکنه!!! شاید واسه همینه که نمیتونم در مورد تاثیرگذارترین رابطه و اثر و شخصیت یه جواب درست و حسابی بهت بدم.

هیچ نظری موجود نیست: