یکشنبه، اسفند ۱۶، ۱۳۸۸

ماهی قرمز

امسال چند درصد مرگ ماهی ها را کاهش می دهیم؟

لطفا این نوشته را تا جایی که در توان شماست به گوش نزدیکانتان برسانید

تجارت ماهی قرمز مدت هاست که در دوره زمانی 15 اسفند تا 15 فروردین شکل میگیرد. تجارتی که محصول آن هیچ ریشه ای در تاریخ باستانی نوروز  ِ ایرانی ندارد.
۸۰ سال پیش به همراه ورود چای به ایران ماهی قرمز نیز که سمبل عید چینی ست به سفره های هفت سین مراسم عید نوروز ما وارد شد، غافل از اینکه در عید ِ چینی ماهی قرمز را رها میکنند تا زندگی جریان یابد و ما ماهی قرمز را اسیر تُنگ بلورین میکنیم تا همزمان با رشد سبزه های سفره هایمان و باروری زمین، هر روز او را به مرگ نزدیک و نزدیک تر کنیم.
جالب است بدانید که در هیچ کدام از مراسم سنتی مان در مورد نوروز ماهی قرمز جایگاهی ندارد. در میان رسوم زرتشتی در سفره ی عید انار به نشانه باروری و عشق و یا سیب سرخ درون ظرف آب مقدس رها میشود تا عشق و باروری همچنان پاینده بماند.
اگر ایرانی ها میدانستند که ماهی قرمز هیچ ریشه ی تاریخی در سفره هفت سین ندارد به جای پرداخت برای خرید و قتل ماهی قرمز به بهانه عید، سیب قرمز یا انار را در آب رها میکردند که ریشه در تاریخ این دیار دارد.

هرسال در زمان نوروز 5 میلیون ماهی میمیرند... 5 میلیون ماهی قرمز به خاطر رنگ و لعاب سفره هفت سین، به خاطر هیچ...
و اگر بدانیم در صورتیکه ایرانی ها از خرید ماهی قرمز منصرف شوند این تجارت سیاه روزی پایان خواهد یافت.
بهتر است اگر بدانیم سیب سرخ یا انار همان سرخی هفت سین ایرانی ست که ریشه در تاریخ چند هزار ساله سنت ما دارد.
بد نیست اگر تابلوی معروف هفت سین کمال الملک را در کاخ گلستان به تماشا بنشینیم و ببینیم که او نیز ماهی قرمز را میان سفره هفت سینش طراحی و نقاشی نکرده است.

ماهی قرمز در سفره هفت سین ایرانی جایی ندارد

پس لطفا ماهی قرمز نخرید.

***

پ.ن: نویسنده ی این وبلاگ خواسته هرکسی این متن رو توی وبلاگش مینویسه نظرش رو هم همونجا اعلام کنه.
من با نخریدن ماهی قرمز برای سفره هفت سین مخالفم فقط بخاطر اینکه نگهداریش درد سر داره!

۸ نظر:

Unknown گفت...

کجا بودی این چند روزه؟؟؟
می‏گم که این جمله آخرت داره می‏گه که می‏خوای ماهی قرمز بخری، بالاخره می‏خوای بخری یا نه ماهی قرمز رو؟

این مطلب رو به عنوان همون ایمیل جمعی هایی که می‏فرستم. بفرستم به نظرت؟

یلدا گفت...

کامران راست می گوید این جمله آخرت را کمی پیچانده ای. من دو سه بار خواندم تا فهمیدم تو با نخریدن ماهی تنها به دلیل دردسرش مخالفی.
من هم همینطور. در وبلاگ حسابی در کامنت ها گفتم. برایم عجیب است که سه ماه نگه داری از آن موجود را در تنگ افتخار می دانیم.
آخ سلمان ! چه پسرفتهای فرهنگی داشته ایم این سالها !

مهدی گفت...

دوست من از اینکه برای نجات ماهی قرمز قدمی برداشتی سپاسگذارم

ناشناس گفت...

تازه یه مشکل دیگه ام که هست اینه که اگر ماهیا رو ولشونم کنیم اینقدر آبها آلودن که بازم میمیرن .. پس همون بهتر نخریم .

من گفت...

دقیقا نمیدونم ماهی قرمز جز ایین ایرانی هست یا نه..ولی بدون ماهی حس میکنم یه چیزی کمه!
با نگهداریش هم تا حالا مشکلی نداشتم..شش یا هشت ماه میتونم نگه دارمشون. بعدش هم میندازیمش تو حوض حیاط پشتی خونه ی مامان بزرگ! :دیی

شهرام بیطار گفت...

سلام . از نظر مرگ و میر ماهی های بیچاره که آره . من هم امسال دیگه نخریدم . برای اینکه امسال یه آکواریوم گرفتم و کلی ماهی های رنگارنگ دیگه دارم .



با درود و سپاس فراوان : شهرام

پریزاد گفت...

به خاطر ندارم که ماهی قرمز سر سفره هفت سین گذاشته باشیم ... نه به خاطر سنت که به خاطر آموزه ها و یا حتی خرافات خانوادگی از ماهی خریدن امتناع کردیم ، اما در مورد موجود زنده و سختی نگهداریش کاملا موافقم ، هیچ وقت نه تونستم موجودی رو اسیر جایی کنم و نه می تونم غیر اون طبیعت وحشی اش ازش نگهداری کنم ...
مرسی پست خوبی بود

علیرضا گفت...

خداوندا تقدیر دوستان را در سال آینده به گونه ای قرار بده که در پایان سال

از گذشته خود افسوس نخورند . . .
دوست عزیز سال نو مبارک