جمعه، دی ۲۴، ۱۳۸۹

زخمی که نمی بینیم

می دانید؟
خشونت همیشه یک چشم کبود و دندان شکسته و دماغ خونی نیست.
خشونت، تحقیر و آزار، گاهی یک نگاه است.
نگاه مردی به یقه ی پایین آمده لباس زنی وقتی که دولا میشود و چایی تعارف میکند.
نگاه برادری است به خواهرش وقتی در مهمانی بلند خندیده. نگاهی که ما نمی بیینیم، که نمیدانیم ادامه اش وقتی چشم های ما در مجلس نیستند چیست.
ترسی است که آرام آرام در طول زمان بر جان زن نشسته.
خشونت، بی کلام و بی تماس مردی است که در را که باز می کند زن ناگهان مضطرب میشود، غمگین میشود، نمی داند چرا اما در حضور مرد انگار کلافه باشد، انگار خودش نباشد، انگار بترسد که خوب نیست، که کم است، که باید لاغرتر باشد، چاق تر باشد، زیباتر باشد، خوشحال تر باشد، سنگین تر باشد، جذاب تر باشد، خانه دارتر باشد و عاقل تر.
خشونت آن چیزی است که زن نیست و فکر می کند باید باشد.
خشونت آن نقابی است که زن به صورتش می زند تا خودش نباشد تا برای مرد کافی باشد.
مرد می تواند زن را له کند بدون اینکه حتی لمس ش کند، بدون اینکه حتی بخواهد له اش کند.
این ارث مردان است که از پدران پدرانشان بهشان رسیده.
خشونت، آزار و تحقیر، ادامه همان مادر ... ها، خواهر ... ها، مادرش را فلان و عمه اش را بیسار "می کنم" هایی است که به شوخی و جدی به هم و به دیگران می گوییم.
خشونت، آزار و تحقیر، همان "زن صفت" مثل "زن گریه می کردی" هایی است که بچه هایمان از زمان خیلی کودکی یاد می گیرند.
خشونت، آزارو تحقیر، پله های بعدی نردبانی است که پله ی اولش با فلانی و بیساری معاشرت نکن چون...، فلان لباس را نپوش چون... است. چون هایی که اسمشان می شود "عشق".
عشق هایی که می شوند ابزار کنترل.
که منتهی می شوند به زنانی بی اعتماد به نفس، بی قدرت، غمگین، تحقیر شده، ترسان، وابسته، تهدید به ترک شده و شاید کتک خورده.
که فکر می کنند همه ی زخم هایشان از عشق است.
که مرد عاشق زخم می زند و زخم بالاخره خوب می شود.
کتک بدترین نوع خشونت علیه زنان نیست. کبودی و زخم و شکستگی خوب می شوند اما قدرت و شادابی و باور به خویشی که از زن در طول ماه ها و سال ها زندگی گرفته می شود گاهی هیچ وقت، هیچ وقت ترمیم نمی شود.

پ.ن: آقا یا خانوم ناشناس عزیز، این متن برام ایمیل شده بود و نمیدونستم اصل نوشته کجا بوده. اگه به tag پستم دقت کرده بودی حتما متوجه میشدی که قصد نداشته م به اسم خودم ثبتش کنم. چرا اینقدر زود قضاوت میکنی آخه؟؟؟

۱۰ نظر:

ناشناس گفت...

سلام

این نوشته قبلا در یک وبلاگ دیگه نوشته شده . چرا بدون ذکر منبع از این وبلاگ کپی کردید؟
http://measer-pear.blogspot.com/2010/11/blog-post_28.html

مستانه گفت...

من همیشه پست های تو را اگرچه دیر به دیر می خونم اما معمولا نظر نمیدم اما این متن را هر کسی نوشته من از خوندنش لذت بردم و معتقدم این بدترین شکل خشونت است.

درسا گفت...

ای بابا کلی احساس حماقت کردم
احساس کردم تلاشم برای تغییر استرس های ناشی از حضورش-برای حفظش-
...چقده خشن...ااااااااه... چقده تحقیر شدم...عجبا...من خرم چقده درگیر این کم بودن بودم...جوابم ندادها...به درون گرایی رسیدم.

یکـ عدد دختر گفت...

شما خودتو ناراحت نکن....من می دونم که هر ادم احمقی هم اینو بخونه می فهمه که کار تو نیست...لینک منبع هم نزاشتی فدای سرت....قبولت داریم همینجوریشم

مهر گفت...

نتونستم تا تهش بخونم. رو اعصابمه این متن

ایوب گفت...

زندانبان همیشه از زندانی اسیرتر
مردها خودشون هم آسیب می بینن و آسیب دیدن
این فرهنگ لعنتی این ارث باید از بین بره
حالا چطور نمی دونم

نیلوفر گفت...

من برای خودم آرایش می کنم. اینجوری احساس شادابی می کنم. برای خودم و در حد بضاعتم لباس می خرم. هر چند اطرافیانم بهتر با بدتر بپوشند.
یادمه یکبار کسی که ادعا می کرد عاشقمه بهم گفت: اگر بینیتو عمل کنی خوش قیافه تر می شی.
احساس اون لحظه ام جالبه. با خودم فکر کردم : جداً بینی من اشکال داره؟ چرا تابحال ندیده بودمش؟
آینه جیبی ام رو درآوردم. کمی براندازش کردم. همه اش به خاطر اینکه سربالا نیست؟ عروسکی نیست خودمو بدم دست جراح؟
یادمه دیگه سعی نکردم با اون شخص تماس بگیرم چون منو زیر سوال برده بود؟ دیگه هر وقت می خواست نگاهم کنه حس می کردم خودم نیستم. تحقیر می شدم.

مهربانو گفت...

خیلی وقته که خواننده خاموش وبلاگت هستم و از خوندنش لذت می برم.به من سر بزن و اگه از وبلاگم خوشت اومد خوشحال می شم اجازه لینک کردن رو بهم بدی

جلسه رسمی ست گفت...

سلام دوس عزیز
اغلب نوشته هایت را می خوانم.این پست هم نوشته ی خانم شادی ست.که به نظرم نیاز به لحن بد اولین کامنت یا کامنتی که می گفت لینک هم نذاری فدای سرت نداشت.هر دو شکلش بد است.کار شما بد نبود.چون واقعا نام نویسنده را نمی دانستی.اما کافی بود همین پ.ن رو قبل از تذکر اون شخص می دادی.با این همه ممنون.

مهربانو گفت...

سلام.آدرس دبی اسپرت ما اینه:
frequnency:12130
s/r:27500
polarity:v
راستی روی ماهواره:arab2/3A-KU
چه |آدرس دقیقی،مستقیم میرسونتت در خونه گزارشگره
بابا به شوخی میگه حالا برو آدرس رو منتشر کن تا دبی اسپرت ما رو هم قطع کنن