پنجشنبه، اردیبهشت ۳۱، ۱۳۸۸

ایدا خانوم 47 میلیون ساله




فسیل حلقه گم شده داروین که نیمه انسان - نیمه میمون است کشف شد.
جان هوروم در مراسمی که در موزه تاریخ طبیعی آمریکا برگزار شده گفته است: «تصویر این فسیل در صد سال آینده در کتاب های درسی چاپ خواهد شد.» همکار او گفته است: «این فسیل عجائب هفت گانه دنیا را هشت گانه کرد»


اهمیت این موضوع چنان زیاد است که دیروز حتی گوگل لوگوی خود را به این مناسب تغییر داد و عبارت Missing Link found در صدر اخبار علمی قرار گرفته است.
دیروز از فسیلی با قدمت ۴۷ میلیون سال که حلقه گمشده سیر تکاملی انسان است و جد مشترک انسان, گوریل و میمون محسوب میشود رونمایی شد.


دانشمندان معتقدند این فسیل حلقه مفقوده شجره تکاملی انسان است و میتواند قسمتهای مبهم نظریه تکامل انسان رو به خوبی روشن کند.

اما این فسیل چه راهی را طی کرد تا به دست دانشمندان برسد.
این سنگواره در سال 1983 (۲۶ سال پیش) در آلمان کشف شد ولی شخصی که آن را کشف کرده بود بدون اینکه از اهمیت آن اطلاعی داشته باشد آن را بر روی دیوار خانه اش نصب کرد!
در سال 2006 یک دلال بنام توماس پرنر با دفترکار دکتر هوروم عضو هیئت علمی دانشگاه آثار تاریخی طبیعی اسلو تماس گرفت و خبر از در اختیار داشتن فسیلی با ارزش داد. پروفسور هوروم در این باره میگوید: "زمانی که پرنر سه عکسی که از این سنگواره در اختیار داشت را به من نشان داد نزدیک بود قلبم از کار بیفتد. میدانستم این دلال چه گنجینه نفیسی در دستانش دارد. برای دو شب تمام نتوانستم بخوابم. در بیست سال گذشته شایعاتی مبنی بر کشف فسیلی سالم و دست نخورده دهان به دهان میچرخید ولی هیچ فردی از جوامع علمی موفق نشده بود آن را ببیند"
کاری که دکتر هوروم کرد این بود که با اعاده نام علم اجازه نداد یکبار دیگر این سنگواره ارزشمند در دست دلالان معامله شود و در کنج خانه کلکسیونر دیگری خاک بخورد.
دکتر هوروم که از نقش اساسی این اسکلت در درک ما نسبت به تاریخ تکامل انسان خبر داشت سرانجام موفق شدند در یک معامله هنگفت چند میلیون دلاری و مخفیانه در یکی از بارهای مشروب هامبورگ این اسکلت را از این دلال خریداری کنند تا از بزرگترین قمار زندگیش به نفع علم موفق بیرون بیاید.

بالاخره دیروز بعد از دو سال تحقیق و پژوهش خسته کننده بر روی این فسیل, در برابر خیل عظیم مشتاقان در موزه تاریخ طبیعی نیوبورک از این سنگواره پرده برداری شد.

دکتر هوروم این فسیل که جنسیت ماده داشته است و اولین حلقه تکامل نوع بشر محسوب میشود را "ایدا" گذاشت.


این موجود که قامتی معادل ۹۱ سانتی متر دارد به گفته دانشمندان میتواند حلقه گمشده سیر تکاملی انسان باشد. این موجود جد مشترک انسان, گوریل و میمون است. این موجود میمون شکل ۴۷ میلیون سال پیش در دریاچه ای مرده است. دانشمندان معتقدند این فسیل حلقه مفقوده شجره تکاملی انسان است و میتواند قسمتهای مبهم نظریه تکامل انسان رو به خوبی روشن کند و از این جهت دارای اهمیت خاصی است. این موجود به قدری خوب فسیل شده است که حتی میتوان نقش خز بدنش را که بر روی سنگ بجا مانده است بخوبی مشاهده کرد. گفتنی است سالها پیش نیز فسیلی از نوعی میمون کشف شده بود که قدمتی حدود ۳ میلیون سال داشت ولی تنها ۴۰ درصد از آن سالم بود، در حالیکه "ایدا" نه تنها قدمتی معادل ۴۷ میلیون سال دارد بلکه ۹۵ درصد از آن کاملا سالم و دست نخورده باقی مانده است. این مقایسه به تنهایی اهمیت این کشف تاریخی را روشن میسازد.

هیچ نظری موجود نیست: